У чым асаблівасці сістэмы работы на ўроку заслужанага настаўніка? Прыклад Таццяны Глыздовай
03.02.2025Настаўніца рускай мовы і літаратуры гімназіі № 1 Ліды выдатнік адукацыі Таццяна Глыздова атрымала яшчэ адно вельмі важнае для педагога званне — заслужанага настаўніка Рэспублікі Беларусь, паведамляе карэспандэнт “Настаўніцкай газеты”.
Таццяна Міхайлаўна дзевяць разоў узнагароджвалася прэміяй спецыяльнага фонду Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь па сацыяльнай падтрымцы адораных навучэнцаў і студэнтаў, медалём Францыска Скарыны, была дэлегатам IV Усебеларускага народнага сходу. Аднак больш за ўсе ўзнагароды яна шануе простае вучнёўскае “Дзякуй за ўрок!”.
— Я ніколі не працавала дзеля ўзнагарод, не ставіла перад сабой такіх мэт, — прызнаецца Таццяна Глыздова. — Для мяне заўсёды было важна адбыцца ў прафесіі, навучыцца бачыць таленты і дапамагаць ім раскрыцца. І калі ў пачатку прафесійнага шляху хацелася атрымаць грамату, то цяпер нават не думала, што стану заслужаным настаўнікам Беларусі. Дзеці і калегі хутка даведаліся аб гэтым і, безумоўна, віншавалі, тэлефанавалі выпускнікі. Асабліва прыемна было пачуць добрыя словы ад тых калег, у каго я вучылася і якіх лічу сапраўды заслужанымі настаўнікамі.
Некалі на лёс навучэнкі адной са школ Віцебска паўплывала настаўніца беларускай мовы і літаратуры Ларыса Паўлаўна Скроба, якая верыла ў школьніцу і параіла ёй паступаць ва ўстанову вышэйшай адукацыі. З дзяцінства дзяўчынка любіла гуляць у школу, шмат чытала. Следам за сястрой яна адправілася паступаць у Гродзенскі дзяржаўны ўніверсітэт імя Янкі Купалы. Паспяхова здаўшы ўступныя экзамены, стала студэнткай філалагічнага факультэта. Па размеркаванні трапіла ў Ліду і з таго часу ўжо 30 гадоў працуе ў гімназіі № 1.
— Калі я прыйшла ў гімназію № 1 Ліды, установу адукацыі, дзе ўмеюць запальваць зоркі не толькі сярод дзяцей, але і сярод настаўнікаў, то зразумела, што тут працуюць лепшыя, — успамінае Таццяна Міхайлаўна. — А вучыцца было ў каго. У першую чаргу гэта Наталля Андрэеўна Зайцава, заслужаны настаўнік Рэспублікі Беларусь, на той момант дырэктар установы адукацыі. Яна стала маім правадніком у прафесію, навучыла добрасумленнаму стаўленню да працы, многім рэчам, якія патрэбны педагогу. Побач былі мае калегі, прафесіяналы высокага ўзроўню: Тамара Барысаўна Баярэнка, Ядвіга Іванаўна Сачко, Альфрэд Антонавіч Ладыка, Анфіса Аляксандраўна Храмянкова, Галіна Антонаўна Велькашынская і многія іншыя. Калі я бывала на іх уроках, то разумела: вось ён ля дошкі — не настаўнік, а майстар. Яны заўсёды былі гатовы даць параду, працягнуць руку дапамогі. Калі гэтыя настаўнікі сёння віншуюць мяне з узнагародай, я адказваю, што яны не менш заслужаныя, чым я, і дзякую ім за тое, што дапамаглі мне адбыцца ў прафесіі.
Працуючы класным кіраўніком, Таццяна Міхайлаўна падмячала пэўныя фішкі калег, назірала за манерай зносін, за тым, як яны будуюць дыялог з дзецьмі. Яна вучылася не пэўным тэхналогіям, а чалавечым душэўным зносінам з дзецьмі.
— Калі не выбудаваны ўзаемаадносіны паміж настаўнікам і вучнем, нічога не атрымаецца. Ты можаш валодаць усімі тэхналогіямі ў свеце, стварыць уласную сістэму і пры гэтым не атрымаеш паспяховага выніку. Трэба ў першую чаргу мець зносіны з дзецьмі, бачыць у іх такіх жа людзей, як і ты, умець з імі кантактаваць, тады будзе вынік, — лічыць настаўніца.
У маім уяўленні школа — гэта лесвіца. Становішся на першую прыступку, а потым толькі наверх…
Гэта шлях самаўдасканалення, работы над сабой.
У чым асаблівасці сістэмы работы на ўроку заслужанага настаўніка?
— Я ніколі не спрашчаю вучэбны працэс, ён будуецца на глыбокіх тэарэтычных ведах, — адказвае суразмоўніца. — Мае дзеці вучацца аналізаваць, супастаўляць, рабіць уласныя вывады. Вельмі люблю розныя пасткі ў заданнях, дзе быццам аднолькава і ў той жа час па-рознаму трэба паглядзець на моўныя з’явы. Гэта патрабуе нешаблоннага падыходу. Вучні павінны кожны раз уключаць крытычнае мысленне і на аснове гэтага прыходзіць да ўласных ведаў. Гэта складана, але вельмі цікава.
Асаблівую ўвагу Таццяна Глыздова ўдзяляе рабоце з адоранымі навучэнцамі, шмат гадоў рыхтуе іх да ўдзелу у рэспубліканскай алімпіядзе. Не заўсёды ў 5 класе можна вызначыць тых, хто будзе займацца яе прадметам, аднак яна бачыць патэнцыял у дзецях і запрашае паспрабаваць. Гэтак жа і са старшакласнікамі. Калі ў іх атрымліваецца, яны застаюцца. Як правіла, атрымліваецца.
— А далей выбудоўваю сістэму падрыхтоўкі. У першую чаргу вучу працаваць з рознымі крыніцамі (са слоўнікамі, даведнікамі, школьнымі падручнікамі і дапаможнікамі, якія выкарыстоўваюцца ва УВА), самастойна знаходзіць інфармацыю. Настаўнік не можа даць абсалютна ўсё, я паказваю агульныя падыходы, разам з вучнямі абмяркоўваем іх. Сёння алімпіяднік — гэта чалавек, які ўмее шмат працаваць сам. Калі гэта ёсць, мы выходзім на высокі вынік. Не ў кожнага гэта атрымліваецца. Ды і дзеці розныя. Ёсць Богам пацалаваныя, ты іх бачыш адразу. А ёсць дзеці, на першы погляд, звычайныя, проста з вялікім жаданнем нечага дасягнуць. Такіх дзяцей таксама было нямала. І іх дыпломы асабліва каштоўныя для мяне як настаўніка, — расказвае Таццяна Міхайлаўна.
У бягучым годзе ў трэцім этапе рэспубліканскай алімпіяды прынялі ўдзел дзесяцікласніцы, з якімі педагог працуе з 7 класа, яны атрымалі дыпломы I ступені на раённым узроўні. На абласным Яна Сайковіч стала абсалютнай пераможцай і заваявала дыплом I ступені, Аляксандра Якуніна атрымала дыплом III ступені.
Выхаванцы педагога не раз атрымлівалі дыпломы на заключным этапе рэспубліканскай алімпіяды, на алімпіядзе школьнікаў Саюзнай дзяржавы “Расія і Беларусь: гістарычная і духоўная еднасць”.
Колькі было такіх перамог, колькі разоў шчасцем свяціліся вочы дзяцей!
— Для мяне важна ісці наперад, — падкрэслівае Таццяна Глыздова, — атрымаць больш ведаў, рэалізавацца ў прафесіі, адчуць, што ты нешта важнае зрабіў, напрыклад, падтрымаў вучня, цудоўна правёў урок, а дзеці табе падзякавалі. Калі чуеш ад дзяцей “Дзякуй за ўрок, мы рады вас бачыць!”, то адчуваеш, што ты ім цікавы як чалавек, як настаўнік, што дыялог паміж намі склаўся. Вось гэта шчасце.
Як кіраўнік гімназічнага метадычнага аб’яднання настаўнікаў рускай мовы і літаратуры Т.М.Глыздова трансліруе свой вопыт на раённым, абласным і нават рэспубліканскім узроўні.
— Я з лёгкім сэрцам адпускаю выпускнікоў, — прызнаецца Таццяна Міхайлаўна. — Усё у іх абавязкова атрымаецца. Мы, настаўнікі, верым у гэта. Дзеці ў нас цудоўныя, моладзь таленавітая, і, калі мы іх адпускаем, разумеючы, што яны выраслі і ім патрэбен новы ўзровень, яны таксама ідуць па сваёй лесвіцы наверх. Хацелася б толькі, каб яны разумелі: калі чалавек хоча нечага дасягнуць, то абавязкова дасягне. Наша будучыня — у нашых руках.
Источник: https://nastgaz.by