Тэхнічнае пытанне: навучэнцы гімназіі Смаргоні ствараюць мадэлі ваеннай тэхнікі
08.05.2024Пад кіраўніцтвам настаўніка гісторыі Максіма Фінгеруса юныя канструктары ствараюць дакладныя мадэлі машын, танкаў і іншай тэхнікі часоў Вялікай Айчыннай вайны. Падрабязнасці — у матэрыяле карэспандэнта “Настаўніцкай газеты”.
— Я сам працяглы час займаўся мадэляваннем і два гады назад, калі перайшоў працаваць у гімназію, вярнуўся да гэтай справы пасля перапынку ў пару гадоў, — расказвае Максім Робертавіч. — Наша аб’яднанне па інтарэсах прысвечана ваеннай гісторыі. Яе мы вывучаем спачатку на тэарэтычных занятках, а пасля — на практычных (ствараем мадэлі тэхнікі часоў Вялікай Айчыннай вайны). Па-першае, гэта цікава і мне, і маім навучэнцам. Па-другое, нас гэта аб’ядноўвае. Калі пастарацца, то можна збіраць мадэлі і ў адзіночку, але ў камандзе гэта рабіць куды зручней і цікавей. Па-трэцяе, гэта павышае цікавасць навучэнцаў да гісторыі. А па-чацвёртае, я даўно заўважыў, што мала настаўнікаў гісторыі, якія разбіраюцца ў тэхніцы. Я не кажу пра прафесійны, канструктарскі ўзровень, а хаця б пра разуменне. Чаму гэта важна? Бясспрэчна, што ваююць людзі, а не машыны, таму чалавечы фактар — на першым месцы. Але, як ні круці, каб не танкі, самалёты, артылерыя, наўрад ці савецкаму народу ўдалося б перамагчы ў вайне. Подзвігі людзей ніхто не аспрэчвае: безумоўна, іх было здзейснена шмат. Але з добрай тэхнікай здзяйсняць подзвіг было куды зручней, чым голымі рукамі.
На вывучэнне тэхнічнага аснашчэння савецкіх салдат падчас вайны і накіравана работа аб’яднання па інтарэсах. Перш чым зрабіць мадэль, гімназісты вывучаюць гісторыю стварэння яго прататыпа, даведваюцца, дзе гэтыя машыны ваявалі, у якіх гістарычных падзеях удзельнічалі. Акрамя таго, яны ствараюць фігуркі салдат, экіпажаў (імі ўжо зроблена каля 30 фігурак). Натуральна, усё гэта дазваляе дзецям больш наглядна вывучаць гісторыю нашай краіны, сусветную гісторыю, гісторыю тэхнікі. Да таго ж у іх развіваюцца творчыя навыкі, а таксама ўседлівасць і дробная маторыка.
— Мы збіраем інфармацыю пра тэхніку, пра тое, якія машыны і дзе ваявалі, шукаем іх фатаграфіі, схемы афарбоўкі. Мадэлі складваем з гатовых набораў, да кожнай з іх у нас ёсць інструкцыі, але ў большасці сваёй яны маюць шмат недакладнасцей. Таму інфармацыю мы шукаем у інтэрнэце ці ў кнігах, прысвечаных канкрэтным мадэлям. Канечне, дзецям пры іх вучэбнай нагрузцы я не раю чытаць цэлую кнігу пра пэўную мадэль тэхнікі. Я сам яе чытаю, а потым галоўныя думкі расказваю выхаванцам. Напрыклад, калі мы збіралі мадэль танка Т-26, я прачытаў кнігу гісторыка танкабудаўніцтва Максіма Каламійца “Т-26: цяжкі лёс лёгкага танка” і самымі цікавымі фактамі падзяліўся з дзецьмі. Аналагічная сітуацыя была і з іншымі машынамі. Сёння і ў нашай краіне, і ў іншых актыўна ідзе працэс алічбоўкі архіваў, у тым ліку і фота. Таму можна лёгка знайсці мноства слайдаў з фота ваеннай тэхнікі. Якраз такія крыніцы мы і выкарыстоўваем у першую чаргу.
Даць дзецям інфармацыю не толькі пра ход Вялікай Айчыннай вайны, падзеі, людзей, але і пра тэхніку, якая дапамагла перамагчы, — важная задача нашага аб’яднання.
Усе мадэлі, якія юныя канструктары-даследчыкі ўжо зрабілі, адносяцца да пачатковага перыяду вайны. У іх планах прасачыць, як тэхніка мянялася на працягу ўсёй вайны — ад трагічнага лета 41-га да пераможнага мая 45-га. Апошнія ж тыдні яны актыўна працуюць над стварэннем ваеннай дыярамы. Гэта своеасаблівая аб’ёмная карціна памерам з парту, глыбіню якой дзеці надаюць з дапамогай мадэлей дрэў, дамоў, тэлеграфных слупоў. Гэта ў іх ужо другая па ліку дыярама, і прысвечана яна будзе выхаду 6-га механізаванага корпуса з акружэння ў раёне Зэльвы летам 1941 года.
Источник: https://nastgaz.by